اخبار

همزمان با روز جهانی گردشگری؛ زنان ورزنه ۵ مهرماه سفیدپوش می‌شوند

شهر ورزنه در اصفهان به زنان چادر سفیدش مشهور است به همین دلیل امسال همزمان با روز جهانی گردشگری همه زنان شهر بار دیگر برای حفظ این آیین چادر سفید به سر کنند. 

به گزارش خبرنگار مهر، ورزنه را سفیدترین شهر ایران نامیده‌اند، چرا که هر رهگذری که گذرش بر این شهر می‌افتد، اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، زنان و دختران چادر سفیدی هستند که به جای پوشیدن چادر سیاه متداول، چادری به رنگ کاملاً سفید به سر می‌کنند.

این رسمی است که از زمان‌های گذشته و شاید به قدمت پیدایش شهر. در مورد علت آن نظرات گوناگونی شایع است، برخی معتقدند پوشیدن چادر سفید به خاطر مقابله با گرمای شدید تابستانی در این نقطه کویری است.

 

رضا خلیلی ورزنه عضو خوشه‌سار بوم گردی و مسئول انجمن دوستداران شهر ورزنه به خبرنگار مهر گفت: امسال قرار است در روز ۵ مهر ماه همایش و گردهمایی زنان چادر سفید برگزار شود.

وی افزود: تا سال گذشته این جشن به سخنرانی محدود می شد و امسال قصد داریم تا با برگزاری مراسم سنتی موسیقی بار دیگر سنت استفاده از چادر سفید در این شهر را یادآوری کنیم.

 

وی گفت: زنان شهر ورزنه از پارچه های تیترون و کرباس برای چادر استفاده می‌کردند اما اکنون به استفاده از پارچه های کارخانه ای روی آورده اند. با این حال هنوز حدود ده تا ۱۵ کارگاه سنتی پارچه بافی در شهر وجود دارد که پارچه چادری می‌بافد.

مالک اقامتگاه سنتی چاپاکر(چاه پای دیوار کوتاه) بیان کرد: استفاده از چادر سفید برای زنان شهر ورزنه تقدس داشته‌است به همین دلیل برخی از آنها هنوز این سنت را حفظ کرده‌اند و با چادر سفید بیرون از منزل می‌روند.

وی ادامه داد: هر چند که سنت‌های این شهر درحال فراموشی است و بافت تاریخی ورزنه نیز تقریباً از بین رفته است اما هنوز بناهای معروف آن مانند مسجد جامع و خانه میرمیران پای برجا هستند تا کسانی که قصد دارند در این مراسم شرکت کنند را ا به این شهر در ۱۰۵ کیلومتری اصفهان بکشاند.

/انتهای خبر

درباره جشنواره

"بگو، در زمين گردش کنيد و بنگريد خداوند چگونه آفرينش را آغاز کرد سپس خدا وند (به همين گونه) جهان آخرت را ايجاد مي کند."مردم جهان با اهداف متفاوت، روزهای زیادی را در طول سال جشن می‌گیرند،‌ یکی از مهمترین اهداف این است که تمام مردم این کره زمین با هم یکی و متحد شوند. مراسم در هر کشوری مطابق با آداب و سنن و قوانین دولتی آنجا برگزار می‌شود اما هدف غایی و بنیادی این روزها این است که مردمان جهان با هم هماهنگ شوند به این امید که جهانی آرام و بدون جنگ و بدون ناراحتی داشته باشند. سازمان ملل متحد و زیربخش های آن نیز در همین راستا روزهای خاصی را با نامهای مختلف و موضوعات متفاوت بعنوان روزهای جهانی مطرح می کنند تا ضمن ایجاد یکپارچگی بین کشورهای مختلف زمینه الزام و توجه همه حکومتها را به برنامه ریزی و اجرای برنامه های ویژه این روزها، ایجاد نمایند.

تمام حقوق این سایت محفوظ است.© طراحی و پیاده سازی فرتاک

Search